‘Selfieplek’ houdt gemoederen bezig

Een selfie maken is niet meer weg te denken uit het straatbeeld, ook in Tilburg. Een snelle en eenvoudige manier om een blijvende herinnering te maken bij een iconische plek, om deze vervolgens via social media te delen. Tilburg kent al enkele plaatsen waar selfies worden gemaakt, zoals bij de Kruikenzeiker, de sculptuur van Anish Kapoor en sinds kort bij de LocHal. Maar in het hart van de zevende stad van Nederland ontbreekt een selfiespot die zich vooral richt op bezoekers aan de binnenstad, 013 en de vele evenementen.

Pisa is beroemd om zijn toren, New York om het Vrijheidsbeeld en in Amsterdam waren de letters ‘I Amsterdam’ favoriet. Om die reden opperde ik het idee om een ‘selfieplek’ te creëren in de binnenstad en stelde hierover vragen aan het college. Goed voor citymarketing en levendige herinneringen aan de stad. Een selfieplek kan immers voor de nodige gratis promotie zorgen.

Direct na het nieuws dat Stefan van Aarle en zijn Ondernemersfonds het idee oppakken viel de kunstelite van Tilburg over het idee. Verkeerde plein, verkeerde uiting, een gedrocht. Zelfs de wethouder die belast is met openbare kunst uitte zich kritisch-diplomatiek: “Persoonlijk vind ik hier ook wel het een en ander van….” Alsof het Pieter Vreedeplein al afgeschreven is. Sinds de opening van de LocHal spelen we mee in de eredivisie van innovatieve stadsontwikkeling en ontvangen we waardering op waardering van alle landelijke media. Prachtige ontwikkeling voor een deel van de bezoekers en bewoners. Maar Tilburg bedient méér mensen. Ook winkelend publiek dat een dagje komt shoppen en de gigant Primark als het hoogtepunt ervaart.

Soms vind je in Tilburg ontwikkelingen met een grote K, maar laten we ook respectvol omgaan met een grote T.

Door: Ton Gimbrère

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *