Coronamaatregelen verkeer zijn tijdelijke maatregelen

Afgelopen woensdag kondigde wethouder Jacobs verregaande maatregelen aan om het verkeer binnen de ringbanen coronaproof te maken. Hij zei zich daarbij te baseren op de richtlijnen die vanuit de landelijke overheid waren opgesteld, om ervoor te zorgen dat fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen om voldoende afstand van elkaar te kunnen houden.  Het CDA vindt het belangrijk dat fietsers en voetgangers zich veilig door onze stad kunnen bewegen, zeker nu de scholen weer gedeeltelijk open zijn. Een aantal maatregelen juichen wij toe. Maar de generieke verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km per uur roept vragen op. Evenals de opmerking van de wethouder dat bekeken wordt of de verlaging van de snelheid permanent is.

Meestal proberen we de politiek samen te vatten en onze lezers op die manier eenvoudig op de hoogte te brengen. Deze keer publiceren we de vragen die wij stelden samen met de VVD eens integraal. Het duurt iets langer om te lezen,  maar u weet precies waarover het gaat.

Geacht College,

Gisteren maakte het college bekend dat er verkeersmaatregelen genomen worden om het verkeer meer Corona-bestendig te maken. Ook VVD en CDA vinden het belangrijk dat fietsers en voetgangers zich veilig door onze stad kunnen bewegen. Zeker nu de scholen weer gedeeltelijk open zijn. Dat fietsers nu op 1,5 meter afstand voor stoplichten moet wachten rechtvaardigt bijvoorbeeld het anders afstellen van stoplichten. Maar de generieke verlaging van de maximumsnelheid binnen de ringbanen roept vragen op.

 

  1. De verkeersmaatregelen in het kader van de 1,5 meter samenleving worden door wethouder Jacobs aangekondigd in een artikel in het Brabants Dagblad van 13 mei jl. In dat artikel geeft de wethouder aan dat hij de maatregelen baseert op advies van het rijk. Wij gaan ervan uit dat hij hiermee refereert aan het “Protocol Stedelijke Mobiliteit in een 1,5 meter samenleving”.
    1. Kan de wethouder aangeven waar in het protocol Stedelijke mobiliteit (of enig andere richtlijn) de aanbeveling staat om generieke snelheidsmaatregelen in de binnenstad te treffen?
    2. De wettelijke grond voor het nemen van crisismaatregelen in het verkeer is de corona-crisis. Maatregelen dienen dan ook de volksgezondheid en veiligheid van fietsers en voetgangers te waarborgen. Kan de wethouder aangeven welk effect hij verwacht van de verlaging van de maximumsnelheid op het voorkomen van verspreiding van het virus onder verkeersdeelnemers?
    3. Indien je als fietser 1,5 meter afstand van elkaar houdt dan kan je niet veilig naast elkaar fietsen, los van of auto’s nu 30 of 50 rijden. De rijksoverheid geeft in het eerdergenoemde protocol dan ook aan dat het noodzakelijk is dat fietsers achter elkaar rijden. Daarmee is het beslag op de rijbaan juist minder dan wanneer fietsers naast elkaar zouden fietsen. Zoals normaal vaak het geval is. Welk effect beoogt u dan met deze snelheidsmaatregelen?
  2. Wij willen als VVD en CDA-fractie graag meedenken over de belangenafweging tussen veiligheid en gezondheid, doorstroming, milieu en beperking reistijd in relatie tot maximumsnelheid. Hierover hebben wij in het coalitieakkoord ook afspraken gemaakt. Wij willen die weging graag zuiver houden en politieke besluiten of ambities niet vermengen met Corona-maatregelen. In de krant staat dat volgens de wethouder “bekeken wordt of de verlaging van de snelheid permanent is”.
  3. Bent u het met VVD en CDA eens dat er binnen de raad en college nog geen afspraken zijn gemaakt over permanente snelheidsverlagingen binnen de ringbanen?
  4. Bent u het met CDA en VVD eens dat de verkeersmaatregelen tijdelijke crisismaatregelen zijn en dat derhalve na de Coronatijd komen te vervallen? Tenzij de raad daar een ander besluit over neemt.

 

Tilburg moet ook tijdens de corona-crisis goed bereikbaar blijven. De fracties van CDA en VVD vinden het passend dat het verkeer vlot en veilig van A naar B kan komen. Hoe zorgt u voor voldoende doorstroming van het verkeer binnen de ringbanen?

Daarnaast hebben wij ook enkele vragen over de effectiviteit en handhaafbaarheid van de getroffen tijdelijke maatregelen.

    1. Hoe handhaaft uw college de tijdelijke snelheidsbeperkingen?
    2. Hoe meet u of de tijdelijke maatregelen het gewenste effect hebben bereikt?

 

Wij zien uw antwoorden graag tegemoet,

Namens de VVD-fractie,

Freek Reffeltrath

Namens de CDA-Fractie,
Anne Zouridis-Veldhoven

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *