Meer aandacht nodig voor werkwijze bewindsvoering

Het CDA heeft het College, samen met Voor Tilburg, vragen gesteld over de werkwijze inzake de bewindsvoering.

Geacht college,

Op 15 juni jongstleden is een van de in Tilburg werkzame bewindvoerders om het leven gekomen. Deze bewindvoerder was zzp-er en aangesloten bij een grotere organisatie. In zijn bestand zaten ongeveer 140 cliënten en deze kwamen bijna allemaal uit Tilburg. Er zaten ook veel gecompliceerde zaken bij. Deze bewindvoerder voldeed aan de in de wet gestelde eisen, verder waren er geen voor dit werk geschoolde krachten in dienst.

Vanaf het begin hebben het CDA en Voor Tilburg de ontwikkelingen op de voet gevolgd en reeds meerdere malen vragen gesteld aan de wethouder. De afgelopen weken is er ook landelijk, op verzoek van het CDA Tilburg, meegekeken naar de ontwikkelingen en hoe de (nieuwe wetgeving) inzake bewindvoering wordt toegepast.

Het CDA en Voor Tilburg zijn van mening dat bij het toewijzen van cliënten aan een bewindvoerder door de rechtbank meer en beter naar eisen en uitvoering gekeken dient te worden dan nu het geval is. Uiteraard geldt als basis de wettelijke regeling maar daarnaast vind het CDA en Voor Tilburg dat er meer overleg en controle zou moeten zijn om wildgroei en excessen te voorkomen. De rechtbank is de organisatie die toewijst en dient te controleren.

Vandaar wil het CDA samen met Voor Tilburg de volgende vragen stellen:

1. Is het mogelijk om de gewijzigde wettelijke regels nu al toe te passen? En zo ja, is het college bereid om op korte termijn in gesprek te gaan met de rechtbank om te overleggen of zij de gewijzigde wettelijke regels om als bewindvoerder(s) werkzaamheden uit te voeren (te gaan voeren), nu al toe kunnen en willen passen. En of zij bereid zijn om voor de bestaande kantoren tussentijds te controleren of deze op schema liggen om aan de nieuwe eisen te voldoen?

2. Is het college bereid om in overleg te treden met de rechtbank om te bewerkstelligen dat zij een antecedentenonderzoek uitvoeren naar bewindvoerders die zich in Tilburg willen vestigen of die cliënten uit Tilburg aan willen nemen?

3. Is het college bereid om in samenspraak met de rechtbank te bekijken of het mogelijk is om per bewindvoerder maximaal 80 cliënten toe te wijzen indien er sprake is van een gemiddeld bestand en maximaal 60 bij een bestand met overwegend gecompliceerde zaken, om zo de kwaliteit van de bewindvoerders te kunnen bewaken?

4. Is het college bereid om samen met de rechtbank te kijken naar de klachten over en door de bewindvoering? En daar op adequate wijze actie op te ondernemen en daar waar nodig de samenwerking met het betreffende bureau te beëindigen?

5. Is het college bereid om wisselingen van bewindvoerder alleen nog te vergoeden indien de rechtbank van mening is dat er een onherstelbare breuk is en de bewindvoerder geen oplossing kan bieden, waarbij wisselingen op eigen verzoek door cliënt zelf moet worden betaald.

6. Is het college bereid om bij de rechtbank aan te dringen om te controleren of er vervanging is tijdens afwezigheid van de bewindvoerder(s) en dat deze vervanging ook voldoet aan de wettelijke regels als ware het een zelfstandige bewindvoerder?

7. Is het college bereid om te de mogelijkheid van een gemeentelijk bewindvoerderskantoor te onderzoeken, om zo de dienstverlening vanuit 1 “loket” te organiseren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *